miércoles, 12 de enero de 2011

La lectura ha de ser una activitat atractiva per als nens

Ahir parlava del premi Sambori, que feia referència principalment a l’escriptura, però hui vaig a parlar d’un altre tema també molt important i que té relació amb aquest àmbit, la lectura.

La lectura s’ha convertit en moltes escoles en una mera imposició, en compte de ser una activitat de goig i de vivència. Els alumnes sovint avorreixen llegir, perquè sols llegeixen allò que és correcte o que es necessari per al seu aprenentatge i no allò que realment els interessa o volen llegir pel simple fet de gaudir de la lectura. És clar que ha d’haver unes lectures que siguen obligatoris, perquè hi ha clàssics de la literatura que tothom ha de conèixer, però també ha d’haver altres opcions que resulten atractives per als nens.

Algunes propostes poden ser: que recomanen ells mateix les lectures, que busquen per Internet llibres que es semblen interessants, que expliquen el contingut d’algun llibre que han llegit i que els agradaria que llegiren els seus companys... Es tracta d'interactuar amb les decisions dels docents, per tal que posteriorment els xiquets puguen rebre la gran quantitat de coneixements que la lectura els proporciona, d'una forma molt més enriquidora.

Les noves tecnologies ens poden ajudar amb aquesta feina, ja que ens donen eines per poder fer més creativa l’activitat de llegir. Cal dir que aquestes han facilitat molt l’estètica dels llibres, millorant en gran mesura el format i fent que aquest es convertisca en moltes ocasions, en una gran obra d’art. Al mercat podem trobar una gran quantitat d’obres literàries, sobretot les destinades al públic infantil, que tenen una excel·lent composició i que introdueixen aspectes com la música, les pestanyes mòbils, els amagatalls per dins dels llibres, les il·lustracions que canvien de colors, les imatges luminiscents...

Finalment, crec que és importar dir que aquests formats ens ajuden sovint a fer que aquesta activitat siga una font de coneixement i d’enriquiment intel·lectual.



1 comentario: